Direktlänk till inlägg 27 maj 2009

Konstiga argument kring EU-valet

Av Jeanette Johnsson - 27 maj 2009 18:03

Det här med EU-valet är en besynnerlig grej. Både med tanke på de har bestämt sig för att absolut inte välja och med tanke på de som för en valkampanj.

I morse hörde jag på ett reklaminslag i radion: "Moderaterna tycker... (också berättade människan en rad olika saker som moderaterna tyckte)... Jag heter XX och är socialdemokrat. Rösta på mig i EU-valet den 7 juni".

Vem kom på den briljanta idén? Jag kan se det framför mig; ett gäng med politiker i en soffa som spånar idér till valkamkanjen så kommer plötsligt någon med förslaget. Ja, vi slänger ut en massa pengar på radioreklam och så berättar vi vad våra största motståndare tycker. Det blir ju jättebra. Sjukt.


Aftonbladet hade en webundersökning idag kring valet till EU. 45 700 personer hade röstat. Av dem skulle 36 procent rösta i EU-valet. Jag är en av dom. Ska bli intressant att se om det blir ungefär så många i verkligheten. Sedan kom det intressanta. Aftonbladet hade ställt frågan; vad är ditt argument för att inte rösta. Den största anledningen att inte rösta var "jag är emot EU" eller "politikerna är skit". Jag anser att det är precis tvärtom. De två argrumenten är ju riktigt stora orsaker att rösta! Om man är emot EU får man ju se till att rösta in en EU-kritisk person i parlamentet. Tycker man att de flesta politiker är skit så får man se till att rösta in en bra politiker då; en som verkar hålla vad den lovar och driver frågor som man själv brinner för.


Många hade också svarat att de inte ska rösta i EU-valet för att de inte vad EU-parlamentet gör och för att de inte orkar läsa på. Dessa argument förstår jag lite mer. Men man kan ju rösta blankt här också. Då utnyttjar man i alla fall sin demokratiska rättighet. Jag tror i oförsej att EU kommer att få all mer makt i framtiden (och det är jag inte alls förtjust i)och då är det viktigt att vara med och påverka vid val. För det som beslutas i EU det drabbar oss en dag och då gäller det att välja in smarta och duktiga politiker som kan föra vår talan.


Jag har gjort två olika test kring vilket parti som jag borde rösta på. På Facebook sympatiserade jag mest med Centern. I dag gjorde jag testet på Aftonbladets sida. Då blev resultatet att jag borde rösta på Feministiskt initiativ eller Piratpartiet. Båda passade mig lika bra stod det. Öh, inte kan väl de båda partierna vara så lika varandra? När det gäller Piratpartiet hade jag inte en aning om att de drev mer än en fråga och den frågan är jag inte tillräckligt insatt i för att ha en vettig åsikt. Men man kan nog konstatera att jag är flexibel. Eftersom testen visar så olika. Och verkligheten ser ju helt annorlunda ut för som jag känner nu så ska inte någon av dessa tre partier få min röst. Även om några av dom inte hade varit helt omöjliga att rösta på.

 
 
Grå

Grå

27 maj 2009 21:32

Piratpartiet driver den "enda" frågan om medborgarrätt. Detta omfattar bland annat att värna om den personliga integriteten, vilket gör att du kan skriva ett mail till din advokat eller läkare utan att behöva frukta att någon tjuvläser det, eller att kunna ringa ett mobilsamtal utan att det lagras varifrån, till vem och hur länge i ett stort register.
Det inkluderar rättssäkerhet, något som gör att endast polisen och domstolsväsendet får besluta om rättsåtgärder som avlyssning, frysning av tillgångar och att du endast som dömd i domstol ska behöva få något straff och att du inte döms för andras handlande.
Det inkluderar att grundlagar och medborgerliga rättigheter är viktigare än företags rätt att tjäna pengar. Det inkluderar rätten att ta del av kunskap. Det inkluderar rätten att granska makthavare.

Detta står Piratpartiet för. Väldigt tråkigt att det behövs ett nytt parti som står för sådana grundläggande saker.
Piratpartiet vill dessutom reformera upphovsrätten så att ideell spridning av kultur inte är straffbart (över 2 miljoner Svenskar är idag kriminella för att de fildelar) och avskaffa patentlagstiftningen så att uppfinnare inte stäms av storföretag och vi kan använda de hundratals "inlåsta" uppfinningar som bland annat inkluderar batterier så effektiva att elbilen blir överlägsen bensinbilen och effektiva mediciner mot malaria.

Piratpartiet är inget enfrågeparti, utan har helt enkelt valt att vara ärliga med vilka frågor de egentligen ämnar driva och inte vill kompromissa med. De andra partierna har också några få frågor de driver, resten är de villiga att förhandla bort, men de säger inte vilka.

http://www.piratpartiet.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jeanette Johnsson - 26 oktober 2013 12:50

  Hej, Rubriken, snö ovh en leende bebis, visar vad som just nu gör mig väldigt glad. Livet som mamma är härligt och förvirrande. Att få se Milton le och utforska den nya världen som han kommit till är fantastiskt. Men det är verkligen en ny vär...

Av Jeanette Johnsson - 7 oktober 2013 18:38

  Hej, Nu har vi varit hemma från sjukhuset i lite mer än en månad. Den här bilden är från kvällen när vi kom hem. Då var han inte stor. Nu väger han snart fem kilo och känns som en "riktig bebis". Innan var han så smal och liten, det kändes som...

Av Jeanette Johnsson - 21 augusti 2013 17:25

  Nu är han född, vår älskade Mr. Pytteliten. Sex veckor för tidigt kom han. Det var väldigt oväntat at han skulle ta sig ut så tidigt. Jag var snarare beredd på att få gå över tiden och bli så stor så att jag knappt kunde röra mig. Men jag blev i...

Av Jeanette Johnsson - 11 juli 2013 21:48

  Jag har åkt så långt vägen går. Ja, ända tills det blev stopp. Här slutar nämligen vägen. Jag har hamnat i Ammarnäs. Jag bevakar filmfestivalen, med dokumentärfilmer, med det passande namnet "Far far away".     Det är vackert här, som på ...

Av Jeanette Johnsson - 9 juli 2013 17:02

  Veckan i södra Sverige avslutades med en tur till Styrsö i Göteborgs skärgård.     Jag och min vän Petronella sov en natt på ett vandrarhem där.     Så här fint låg vandrarhemmet, inbäddat i grönska. Precis som på många öar så finn...

Presentation


Foto:Pär Wretling

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14 15 16 17
18
19
20 21 22 23
24
25 26 27 28 29
30
31
<<< Maj 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards